Salvare pe sfert, misiune ratată din start. Tragedia de la Constanţa ar fi putut fi evitată dacă pompierii nu plecau cu 15 minute întârziere

Salvare pe sfert, misiune ratată din start. Tragedia de la Constanţa ar fi putut fi evitată dacă pompierii nu plecau cu 15 minute întârziere

Tragedia de la Constanţa scoate la lumină un adevăr dureros: femeia care s-a aruncat de la balconul apartamentului in flacari putea trai dacă pompierii nu plecau cu 15 minute întârziere în misiune. O confirmă chiar şefii ISU care astăzi au mai făcut o descoperire: în oraş mai era o maşină cu nacelă, dar e stricată de un an şi până acum nimeni nu a încercat să o repare.De o zi şi o noapte a fost nevoie ca şefii din inspectoratul pentru situaţii de urgenţă să ajungă la o concluzie şi să recunoască: maşina de pompieri cu scară a plecat la aproape un sfert de oră după primul apel la 112. 23 de oameni au anunţat incendiul de la blocul din centrul oraşului şi au cerur ajutorul. ISU Dobrogea: Momentul anunţării din dispecerat este ora 9.17 cu aproximaţie. Timpul până când echipajul a fost alertat nu este explicat de cel de serviciu de la detaşamentul Palas. Cu alte cuvinte, pompierii de la detașament au avut nevoie de fix 13 minute ca să iasă cu singura autoscara din oraș pe poarta unității. Alte 12 minute a durat drumul prin Constanţa. Femeia căzuse deja de cinci minute. Practic, tragedia s-a întâmplat când salvatorii erau încă în staţie. Ieri, autorităţile au avut o altă versiune: Autoscara a ajuns la locul intervenţiei la ora 9.27. Ora la care femeia s-a desprins de la balcon a fost 9.25.Explicaţia? Raed Arafat: „Să nu plece la timp sunt două explicaţii: o problemă tehnică, iar aici ştiu că nu a fost sau o neglijenţă, adică cineva care nu şi-a executat mai departe prerogativele misiunii lui”. Tot astăzi, şeful ISU Dobrogea și-a inventariat mai bine resursele: nu sunt trei maşini cu autoscară în judeţ aşa cum au anunţat iniţial, ci patru. Culmea, a patra e tot în oraşul Constanţa şi ar fi ajuns în 5-6 minute la femeie. Dar…autospeciala s-a stricat acum un an și de atunci nimeni nu a reparat-o. Raed Arafat: „Fonduri de reparaţii la IGSU au existat dacă în unitatea respectivă aveau această autoscară şi nu au cerut repararea ei către IGSU normal că aici, din nou, putem să ne uităm la un aspect de neglijenţă”. Șefii ISU au dat vina astăzi pentru intervenția ratată și pe aglomerația din trafic. O echipă Observator a refăcut traseul astăzi la aceeaşi oră la care ieri pompierii plecau în misiune.Suntem în faţa ISU Dobrogea şi vom porni spre Bulevardul Mamaia 90, acolo unde a avut loc incendiul. Vom vedea exact cât vom parcurge pe drum. Pornim cu o maşină neinscripţionată şi nedotată cu semnale acustice şi luminoase. Drumul de 8 kilometri l-am parcurs în… 16 minute. Din apartamentul de la etajul 6 nu a mai rămas absolut nimic. Flăcările au distrus întreaga faţadă a blocului, iar aici la etajul 7 singurul motiv pentru care flăcările nu au intrat în interior este legat de tâmplăria care conţine 3 geamuri şi asta a făcut ca focul să nu pătrunda şi în acest apartament. O şansă la viaţă pentru femeia de 64 de ani ar fi putut fi o saltea gonflabilă, dar la Constanţa nu era niciuna. Specialiştii şi oficialii au păreri diferite despre această soluţie. Lucian Bode: Mai sunt doar 4 astfel de echipamente în 4 judeţe: Iaşi, Timişoara, Dâmboviţa şi încă un judeţ. Ultima achiziţionata a fost în 2017, dacă nu greşesc. Valoarea ei era undeva la 40.000 de euro”. Dimensiuni standard de 6 metri lungime, 6 lăţime şi 2 metri înălţime, are o greutate de 100 de kilograme. Poate sa fie umflată între 3 şi 6 minute. General IGSU, Ion Burlui: „Dacă saltelele pneumatice s-ar fi demonstrat că nu sunt utile, s-ar fi scos din dotarea pompierilor la nivel mondial, nu naţional”. Şi ca de obicei după tragedie începe seria de anchete. Ultima dintre ele e a Parchetului militar care s-a sesizat din oficiu şi verifică dacă a fost vorba de neglijenţă în serviciu.

Sursa: Observator

loading...