Premiul Nobel pentru Fizică 2021. La exact 100 de ani după Einstein, trei cercetători sunt recompensaţi pentru studiile asupra climei

Syukuro Manabe şi Klaus Hasselmann au fost laureaţi „pentru modelarea fizică a climei, cuantificând variabilitatea şi prezicând în mod clar încălzirea globală„. Giorgio Parisi a fost recompensat pentru „că a descoperit interacţiunea tulburărilor şi fluctuaţiilor din sistemele fizice de la scară atomică la scară planetară„.

Anul acesta, Premiul Nobel pentru Fizică recunoaşte noi metode de a descrie sistemele complexe şi de a prezice comportamentul lor pe termen lung. Unul dintre sistemele complexe de importanţă vitală pentru omenire este clima Terrei. Cei trei laureaţi de anul acesta împart premiul pentru „studiile lor referitoare la fenomene haotice şi aparent aleatorii„.Alte Articole

Cristian Cioacă, dezvăluiri despre cazul Elodia: „Mă …

Anthony Fauci, impresionat de un medicament în tratarea Covid. …Situaţie scandaloasă, câte opt copii pe zi au fost abuzaţi …

Syukuro Manabe este profesor la Princeton University, SUA, Klaus Hasselmann – la Max Planck Institute for Meteorology, Hamburg, Germania, şi Giorgio Parisi – la Sapienza University din Roma, Italia.

Citeşte şi Premiul Nobel pentru Medicină 2021. Câştigători surpriză, inventatorii vaccinurilor bazate pe tehnologia ARN Mesager au fost ignoraţi de juriu

Premiul Nobel pentru Fizică pe 2020 a fost acordat lui Roger Penrose şi lui Reinhard Genzel şi Andrea Ghez, pentru investigaţii privind găurile negre şi descoperiri astronomice.

Valoarea premiului Nobel este de 10 milioane de coroane suedeze (aproximativ 873.000 de euro). Acesta este împărţit, dacă există mai mulţi laureaţi ai unui singur premiu.

Fizica a fost primul domeniu menţionat de Alfred Nobel în testamentul lui din 1895. La finalul secolului XIX, mulţi considerau fizica ca cea mai importantă dintre ştiinţe şi, probabil, Nobel a văzut-o la fel. Propriile lui cercetări au fost strâns legate de fizică.

Între anii 1901 şi 2019 au fost acordate 113 premii Nobel pentru Fizică. Din total, 47 au fost acordate câte unui cercetător. Trei femei se regăseau până anul acesta în lista laureaţilor: Marie Curie (1903), Maria Goeppert-Mayer (1963) şi Donna Strickland (2018). Albert Einstein a fost recompensat în 1921, în urmă cu exact 100 de ani.

Citeşte şi Nu există realitate obiectivă. Experimentul prin care un laureat al Premiului Nobel demonstrează cum doi oameni pot trăi realităţi diferite

John Bardeen este singurul om de ştiinţă care a primit Nobelul pentru Fizică de două ori. Cel mai tânăr laureate a fost Lawrence Bragg, în vârstă de 25 de ani – el a fost recompensat în 1915 împreună cu tatăl său. Cel mai vârstnic a fost Arthur Ashkin (96 de ani), laureat în 2018.

Sezonul Nobel 2021 va continua miercuri, cu premiul pentru Chimie. Laureatul premiului Nobel pentru Literatură va fi anunţat joi. Urmează, vineri, anunţul câştigătorului premiului Nobel pentru Pace. Premiul Riksbank Sveriges în Ştiinţe Economice, acordat în memoria lui Alfred Nobel, va fi anunţat luni, 11 octombrie.