Stiri

Metroul din Drumul Taberei se deschide marţi, la aproape nouă ani de la începerea lucrărilor. Iohannis a participat la inaugurare

loading...

UPDATE: Klaus Iohannis: Este o mare realizare, trebuie să recunoaștem. Este cea mai mare realizare de după revoluție.

Această linie risca să devină o legendă a amânărilor.

Este foarte important să se continue pe acestă linie, oamenii își doresc infrastructură și Guvernul va trebui să insiste foarte mult, și eu voi insista foarte mult.

E important de subliniat că o bună parte a investiției a fost finanțată din fonduri UE.

Avem în continuare fonduri UE și avem sume imense, deci se poate continua într-un ritm alert.

UPDATE:Ludovic Orban: “Lucrurile uneori le aşază Dumnezeu astfel încât să pară coincidenţe. Coincidenţa face că dl director general Gabriel Mocanu era director al Metrorex în 2008 şi subsemnatul era ministrul al Transporturilor atunci când au fost aprobaţi indicatorii tehnico-economici şi de asemenea anul în care a fost semnată strategia de dezvoltare a metroului.

2007 şi 2008 au reprezentat anii în care au fost reluate investiţiile la metrou. Am realizat tronsonul dinspre autostrada Soarelui cu 4 staţii.

E o onoare pentru mine ca, împreună cu directorul general Gabriel Mocanu, să avem această bucurie de a fi de faţă la punerea în funcţiune acestui metrou foarte important pentru Bucureşti şi locuitorii din Drumul Taberei.

Vom fi mai atenţi în tot ceea ce înseamnă etapele de pregătire privind infrastructura de metrou. Investiţiile în infrastructură reprezintă prioritatea zero a Guvernului pe care îl conduc.

Ministrul Transporturilor, Lucian Bode:

Este un moment istoric pentru tot ce înseamnă transportul public de călători în București.

Punerea în funcțiune a magistralei, cu cele 10 stații, reprezintă cea mai importantă realizare a Metrorex în cei 41 de ani de activitate.

Bucureștenii vor beneficia de una din cele mai spectaculoase magistrale de metrou, din punct de vedere al arhitecturii și al tehnologiei.

Așadar, iată că se poate. Vă asigur că suntem determinați să demonstrăm că se poate și mai mult.

M5 își va continua extinderea cu încă 6 stații, în prezent proiectul e în faza de licitație a procedurii de proiectare.

Le mulțumesc bucureșltenilor din această zonă pentru răbdarea lor.

Metrorex a decis ca astăzi până la ora 23.00 accesul pe această magistrală să fie liber.

UPDATE: Preşedintele Klaus Iohannis, însoţit de premierul Ludovic Orban, de ministrul Transporturilor Lucian Bode şi de alţi oficiali au coborât în staţia de metrou Eroilor şi au urcat în trenul de metrou pentru a merge pe linia nou deschisă.

UPDATE: La eveniment sunt prezenţi şi cunoscuţii protestatari Oana Lovin şi Marian Ceauşescu şi Codruţa Cerva. Protestatara Oana Lovin a fost ridicată în urmă cu puțin timp cu jandarmii, după e a scandat mai multe lozinci la o portavoce. Lovin a fost săltată de cinci jandarmi și cel mai probabil va fi amendată. Aceasta s-a revoltat la sosirea președintelui Klaus Iohannis la fața locului.

UPDATE: Klaus Iohannis şi Ludovic Orban au ajuns la inaugurarea metroului din Drumul Taberei. 

UPDATE: Administraţia Prezidenţială a anunţat că preşedintele Klaus Iohannis va participa la inaugurarea magistralei de metrou M5 Drumul Taberei. 

La finalul vizitei, care va avea loc la ora 12,00, la staţia de metroul “Eroilor”, şeful statului va susţine o declaraţie de presă.

Premierul Ludovic Orban participă, marţi, alături de preşedintele Klaus Iohannis şi de ministrul Transporturilor, Lucian Bode, la darea în folosinţă a liniei de metrou M5 Eroilor – Drumul Taberei, la ora 12,00, transmite Biroul de presă al Guvernului.

Metrorex informează că, începând cu data de 15.09.2020, Magistrala 5 de metrou: Secţiunea Râul Doamnei – Eroilor (cod SMIS 2014+111687) este pusă în funcţiune pentru publicul călător, după ora 14:00.

Traseul Magistralei 5 de metrou – Secţiunea Râul Doamnei – Eroilor oferă o cale de transport de mare capacitate şi un mijloc de legătură între zona de sud-vest a Bucureştiului (Cartierul Drumul Taberei) şi centrul oraşului, pe o lungime de circa 7 km, 10 staţii de metrou.

“Prin această punere în funcţiune, atractivitatea generală a reţelei de metrou creşte semnificativ, în special pentru locuitorii din zona cartierului Drumul Taberei, iar transportul de suprafaţă atât cel public, cât şi cel privat este degrevat considerabil. Secţiunea Râul Doamnei – Eroilor, inclusiv staţia şi depoul Valea Iolomiţei este finanţată din fonduri externe nerambursabile în cadrul POS-T 2007 – 2013, POIM 2014-2020 (85%) şi de la bugetul de stat (15%). Valoarea proiectului, aprobat prin H.G. nr. 374/2019 este de cca. 3,2 miliarde lei. Valoarea eligibilă a proiectului este de cca. 2,3 miliarde lei, din care contribuţia Comisiei Europene prin Fondul de Coeziune (în cuantum de 85% din valoarea eligibilă a proiectului) este de cca. 2 miliarde lei”, precizează compania.

Lucrările proiectul de investiţii au început în noiembrie 2011.

Obiectivele specifice ce au fost atinse prin punerea în funcţiune a Magistralei 5 – Secţiunea Râul Doamnei – Eroilor de metrou:

– Facilitarea legăturii dintre vestul şi centrul oraşului, prin intermediul unei linii de transport cu metroul cu o lungime construită de cca. 7 km, un număr de 10 staţii, un depou şi o galerie de legătură.

– Asigurarea unei linii de transport cu metroul ce oferă o viteză maximă de 80km/h, la un interval optim de urmărire între trenuri, pe secţiunea Râul Doamnei – Eroilor, inclusiv Valea Ialomiţei. În faza finală, trenurile vor putea circula la un interval de succedare de 2 minute. · Î

– Îmbunătăţirea confortului călătorilor şi a eficacităţii traficului prin asigurarea unui sistem de transport ce îmbunătăţeşte durata de deplasare pe coridorul deservit (de la staţiile terminus, Valea Ialomiţei şi Râul Doamnei până la staţia Eroilor), de la 32 de minute la 12 minute.

“Prin atingerea acestor obiective specifice, proiectul contribuie implicit la realizarea următoarelor obiective generale: * Creşterea eficienţei transportului din punct de vedere al vitezei, prin economia de timp pe care o va asigura noua magistrală de transport subteran. * Creşterea atractivităţii transportului cu metroul, comparativ cu transportul rutier, în consecinţă, reducerea numărului de accidente, reducerea degradării tramei stradale, realizarea de economie de carburanţi şi întreţinere, reducerea timpilor de deplasare etc. * Reducerea poluării (gaze de eşapament, zgomot, vibraţii) prin degrevarea transportului de suprafaţă atât public, cât şi privat, cu implicaţii importante asupra îmbunătăţirii calităţii vieţii şi condiţiilor de mediu. Proiect cofinanţat din Fondul European de Dezvoltare Regională prin Programul Operaţional Sectorial Transport 2007-2013 şi din Fondul de Coeziune prin Programul Operaţional Infrastructură Mare 2014-2020”, menţionează compania.

“Suntem pregătiţi să dăm în circulaţie magistrala M5 Drumul Taberei – Eroilor în cursul zilei de mâine, 15 septembrie”, a afirmat Lucian Bode, în debutul şedinţei de Guvern de luni.

Proiectul a vizat realizarea lucrărilor aferente secţiunii Râul Doamnei – Haşdeu (Operă), inclusiv staţia, depoul şi galeria de legătură Valea Ialomiţei, având o lungime totală de 7 km, 10 staţii şi interstaţiile aferente, un depou, o galerie de legătură şi 2 staţii electrice subterane necesare pentru alimentarea cu energie electrică a magistralei.

Studiul de Fezabilitate a fost aprobat prin HGR NR. 1419/2008, iar lucrările au început în 2011. Valoarea totală reactualizată a proiectului depăşeşte 3,2 miliarde de lei. Până la data de 30.04.2013, proiectul a fost finanţat integral de la bugetul de stat, ulterior proiectul a primit acordul din partea Comisiei Europene pentru finanţare din fondurile structurale în cadrul POS-T şi mai apoi aprobat pentru fazare în cadrul Programului Operaţional Infrastructură Mare.

Istoria Metroului din Drumul Taberei

Metroul din Drumul Taberei ar fi trebuit să fie finalizat în anul 2015, asta după ce procedurile de construcţie au fost demarate în anul 2011.

De atunci şi până în prezent, la conducerea Ministerului Transporturilor s-au succedat 17 miniştri, fiecare cu promisiunile lui.

ANUL 2012

În anul 2012, după ce au sfinţit cele două cârtiţe, Metrorex şi Astaldi anunţau începerea săpăturilor, cu ajutorul utilajelor TBM (Tunnel Boring Machine), şi comparau această tehnologie cu cea folosită la săptărurile pentru Canalul Mânecii. Primele săptăruri s-au făcut în anul următor, în 2013.

În martie 2013, când s-a realizat pentru prima data că lucrările la metrou nu se desfăşoară într-un ritm firesc, ministrul Tranporturilor de atunci, Relu Fenechiu, a mers pe şantier, unde le-a promis muncitorilor bani din…timbrul de mediu, respectiv 104 milioane de lei care urmau să provină în urma unei rectificări bugetare.

ANUL 2013

Primele întârzieri la metroul Drumul Taberei au fost anunţate în decembrie 2013 de către premierul de la acea vreme, Victor Ponta, care spunea că Magistrala 5 urma să fie inaugurată în 2016, cu un an întârziere. “Proiectul a început foarte prost, nu a fost gândit foarte clar ca finanţare şi ca timp. Fostul guvern a alocat 10 milioane euro, noi trebuie să alocăm restul până la 1,5 miliarde”, a spus Ponta, aflat pe şantierul Magistralei 5.

Privite acum în urmă, când metroul încă este pus sub semnul întrebării, declaraţiile şi gesturile din trecut ale miniştrilor şi ale constructorului par a fi glume.

De exemplu, la sfârşitul anului 2013, într-o discuţie cu premierul Victor Ponta, italienii de la Astaldi îi explicau acestuia că săpăturile sunt destul de complicate sub anumite clădiri, precum Primăria apitalei, dar inginerii promiteau că totul va decurge cum trebuie, pentru că „săpături s-au făcut şi pe sub Colosseum din Roma”.

Tot atunci, la discuţiile cu italineii de la Astaldi, Victor Ponta glumea şi declara că propune o staţie şi la Cotroceni.

ANUL 2014

În ciuda faptului că lucrările mergeau în „pas de melc”, Metrorex a vrut să cumpere 51 de trenuri pentru Magistrala 5 încă din anul 2014, trenuri care ar fi ruginit până în prezent.

Contractul ar fi avut o valoare de aproape 500 de milioane de euro, însă, licitaţia a fost anulată de Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor.

ANUL 2015

„Pe partea de metrou, în Bucureşti, avem ca priorităţi magistrala M 5, Drumul Taberei – Eroilor, şi magistrala M 4, Parc Bazilescu – Străuleşti. Totodată vor fi alocate fonduri la o viitoare rectificare şi pentru magistrala M 6, 1 Mai -Aeroport Henri Coandă după finalizarea procesului de achiziţie publică. Sigur, asta nu înseamnă că ne preocupăm doar de aceste proiecte, dar pe aceste proiecte putem executa lucrări şi deci a avea alocări bugetare consistente”, declara premierul Dacian Cioloş în 2015.

La sfârşutul lui 2015, după ce italineii de la Astaldi spuneau că „săpături s-au făcut şi pe sub Colosseum din Roma”, o cârtiţă folosită pentru tunelurile de la Eroilor „a ieşit afară”, iar carosabilul de la Eroilor s-a surpat. Sute de metri cubi de apă şi nisip au ajuns direct în şantierul de sub pământ.

ANUL 2017

În 2017, călătorii erau amăgiţi din nou că vor putea circula pe secţiunea de metrou Valea Ialomiţei – Eroilor începând cu semestrul al doilea al anului 2018, potrivit declaraţiilor făcute atunci de Marin Aldea, director Metrorex.

„Ne-am propus ca acest proiect să fie finalizat la finalul semestrului unu, începutul semestrului doi al anului viitor. Probabil că în partea a doua din semestrul doi vom circula pe această magistrală”, promiotera Aldea în iulie 2017.

ANUL 2018

Proaspăt demis de la conducerea Metrorex, Dumitru Şodolescu, promitea în decembrie 2018 că lucrările la Magistrala 5 vor fi finalizate în primul trimestru din 2019.

„Nu trebuie să ne ascundem, lucrările se desfăşoară, într-adevăr, într-un ritm mai lent decât cel care ar fi trebuit, asta din cauza problemelor financiare pe care Astaldi le are, nu doar Astaldi România. Cu toate acestea, în primul trimestru al anului viitor lucrările vor fi complet finalizate”, declara la sfârşitul anului 2018, Dumitru Şodolescu.

ANUL 2019

Anul trecut, în aprilie, Metrorex a lansat din nou licitaţia pentru achiziţia a 13 trenuri noi, pentru Magistrala 5.

Tot în luna aprilie, ministrul Răzvan Cuc anunţa că urma să semneze contractul de automatizare pentru Magistrala 5 de metrou şi promitea că întreg procesul va fi finalizat până la finele acestui.

În ciuda promisiunilor făcute de fostul director, Dumitru Şodolescu, şi de ministrul Răzvan Cuc, şeful sindicatului de la metrou, Ion Rădoi, îşi exprima îndoiala în ceea ce priveşte inaugurarea metroului la sfârşitul anului.

„În anul 2011, când s-a declanşat acea lucrare, la Magistrala 5, spuneam că în 2020 o să fie dată în exploatare, şi atunci mi s-a spus că sunt Brucan (Silviu Brucan – n.r.), pentru că angajamentul era pentru 2015. Iată că suntem la mijlocul anului 2019 şi după părerea mea, cu toate angajamentele luate, cred că o să ne prindă 2020 pentru a se da în exploatare Drumul Taberei – Ghencea”, declara în iunie, Ion Rădoi, liderul sindicatului de la metrou.

ANUL 2020

Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a anunţat că magistrala de metrou M5 Drumul Taberei – Eroilor se deschide începând de marţi, 15 septembrie, cu cinci ani întârziere.

„Suntem pregătiţi să dăm în trafic cu călători magistrala de metrou M5 Drumul Taberei – Eroilor în cursul zilei de mâine, 15 septembrie. După semnarea celor două procese verbale de recepţie la terminarea lucrărilor, respectiv la punerea în funcţiune, pe data de 11 septembrie, am anunţat public că Metrorex va realiza o serie de activităţi administrative astfel încât, începând cu data de 15 septembrie, magistrala M5 să poată fi dată în exploatare cu călători în condiţii de siguranţă şi confort”, a spus Bode.

Citeşte şi Metroul din Drumul Taberei, noi detalii despre inaugurare. Când va putea fi folosită magistrala M5

Sursa: RomaniaTV