Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) a primit şi soluţionat, anul trecut, 3.611 de reclamaţii din partea utilizatorilor de comunicaţii electronice şi servicii poştale din România, majoritatea dintre acestea (87%) vizând serviciile de comunicaţii electronice, potrivit unui comunicat de presă al instituţiei, transmis luni AGERPRES.

Datele centralizate de către arbitrul pieţei telecom relevă faptul că, în 2018, principalele nemulţumiri reclamate s-au axat pe relaţia contractuală cu furnizorii de servicii de comunicaţii electronice.

Astfel, utilizatorii au semnalat probleme privind încetarea contractelor (17% din reclamaţiile referitoare la serviciile de comunicaţii electronice), facturarea acestor servicii (12%), nerespectarea contractelor de către furnizori (11%) şi derularea contractelor la distanţă (9%).

De asemenea, peste 21% dintre petiţiile trimise la ANCOM au vizat probleme întâlnite în procesul de portare a numerelor de telefon, în timp ce reclamaţiile privind serviciul de roaming (în special condiţiile de utilizare a serviciilor de roaming în Spaţiul Economic European - Roam like at home) au reprezentat 14% din total.

Reclamaţiile formulate de către utilizatori s-au referit la serviciile furnizate de Vodafone România în proporţie de 24%, Telekom România Mobile Communications (20%), Telekom România Communications şi Orange România (câte 15%), şi RCS&RDS (12%). În ceea ce priveşte servicii poştale, statistica Autorităţii de reglementare relevă faptul că, anul trecut, plângerile au reprezentat 8% din totalul reclamaţiilor, în scădere 14 puncte procentuale faţă de anul precedent. În acest sens, problemele semnalate de către utilizatorii serviciilor poştale au fost legate de termenul de livrare a trimiterilor poştale (22% din totalul reclamaţiilor), nelivrarea trimiterilor poştale (19%), deteriorarea trimiterilor poştale (17%) şi pierderea sau furtul acestora (15%).

Cei mai reclamaţi furnizori de servicii poştale au fost: Urgent Cargus (36% din total), Fan Courier (15%), Compania Naţională "Poşta Română" (13%) şi Dynamic Parcel Distribution (12%).

La nivel general, din totalul petiţiilor primite pe adresa ANCOM în 2018, un procentaj de 5% a vizat aspecte referitoare la echipamente radio, regimul reţelelor de infrastructură sau procedura de alocare a frecvenţelor pentru emisiile radio.

ANCOM poate interveni direct în situaţiile în care furnizorii de servicii de telefonie, internet sau televiziune încalcă drepturile de informare ale utilizatorilor, nu oferă serviciul de portabilitate a numerelor (sau nu respectă legislaţia din acest domeniu), nu respectă reglementările legate de furnizarea serviciilor de roaming, nu includ anumite informatii în contracte sau nu respectă condiţiile de încheiere a contractelor la distanţă.

Reclamaţiile privind nerespectarea sau neexecutarea contractelor de către furnizorii de servicii de comunicaţii electronice pot fi adresate de către utilizatorii persoane fizice Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), iar persoanele juridice aflate în această situaţie se pot adresa instanţei de judecată competente. În ceea ce priveşte serviciile poştale, în cazul nerespectării termenului de livrare, utilizatorii se pot adresa ANPC, care are competenţa legală de a sancţiona furnizorii pentru nerespectarea contractului/ Condiţiilor generale privind furnizarea serviciilor poştale. În caz de pierdere, furt, distrugere (totală sau parţială) sau deteriorare a bunului expediat, utilizatorii care nu primit un răspuns de la furnizor în maxim 3 luni sau sunt nemulţumiţi de răspuns, se pot adresa ANCOM, cu dovada îndeplinirii procedurii reclamaţiei prealabile.

Arbitrul pieţei telecom nu poate, însă, stabili cuantumul despăgubirilor şi nici obliga furnizorul la plata acestora, astfel de competenţe revenind instanţelor de judecată.

AGERPRES/(AS - autor: Daniel Badea, editor: Nicoleta Gherasi, editor online: Gabriela Badea)   Sursa foto: www.ancom.org.ro