Taxele de promovare turistică vor fi direcţionate doar către Organizaţiile de Management al Destinaţiilor turistice (OMD), dar utilizarea acestora ar trebui să fie mai raţională, strict pentru finanţarea acţiunilor şi activităţilor de marketing al destinaţiilor, prin atragerea unor vizitatori din zone mai îndepărtate, dar cu potenţial financiar considerabil, precum cele din Asia Centrală şi de Sud-Est, a declarat, pentru AGERPRES, Sever Avram, director regional al Reprezentanţei Destinaţiilor Dunăre-Marea Neagră în cadrul Centrului Internaţional al Destinaţiilor de Excelenţă (CED Travel). "Există necesitatea stringentă a schimbării abordării cu privire la dezvoltarea turismului, îndeosebi prin operaţionalizarea Organizaţiilor de Management al Destinaţiilor turistice (OMD), recomandată şi susţinută în mod concret de Organizaţia Mondială a Turismului, OCDE, Comisia Europeană împreună cu ministerul de resort din România, cât şi prin clusterele de turism ce ar merita revitalizate şi regândite, cu predilecţie din perspectiva apartenenţei României la şapte din Rutele Culturale Europene, dezvoltate de institutul de profil al Consiliului Europei.

Deşi reţeaua OMD-urilor se află, în România, abia la începuturi, din cauza întârzierilor şi anumitor neclarităţi din trecut referitoare la constituirea şi gestionarea parteneriatelor public-private ce stau la baza managementului integrat al destinaţiilor şi strategiilor aferente de marketing şi promovare mai ales externă a acestora, în noua etapă ar exista speranţa unei viziuni şi ritm intensificat de implementare, mai ales din perspectiva faptului că şi taxele de promovare turistică vor fi direcţionate de acum înainte doar către OMD.

Utilizarea acestora ar trebui să fie mai raţională şi focalizată strict pentru finanţarea acţiunilor şi activităţilor de marketing al destinaţiilor, în special privind atragerea unor noi fluxuri de vizitatori din zone mai îndepărtate, dar cu potenţial financiar considerabil, precum cele din Asia Centrală şi de Sud-Est", a subliniat Avram.

Sever Avram, care este şi coordonator general al Catedrei Internaţionale Onorifice 'Jean Bart' în sprijinul Strategiei UE pentru Regiunea Dunării (CIO-SUERD), a adăugat că, pe durata sezonului estival, vor fi organizate la Baza Nautică - Lacul Mamaia o serie de sesiuni de pregătire destinate celor dornici să-şi promoveze în mod eficient şi modern destinaţiile de provenienţă. "Desigur, până la atingerea nivelului de destinaţii de excelenţă, precum în ţări europene cu o experienţă mult mai îndelungată, ca de pildă Grecia, Portugalia, Austria sau Franţa, mai este un drum lung de parcurs, însă ar merita să ne decidem a pune împreună piatra de temelie şi a valorifica cu mult mai inteligent atât resursele de atractivitate pentru vizitatori, cât şi patrimoniul natural şi cultural-istoric, pe care prin cooperare transnaţională, le putem prezerva pe viitor", a spus Avram.

Un grup de organizaţii partenere, în frunte cu Catedra Internaţională Onorifică "Jean Bart" (CIO-SUERD), cu sprijinul şi la sediul Universităţii Maritime din Constanţa, precum şi al Fundaţiei pentru Dezvoltare Locală şi Regională, au pus recent bazele Centrului Dunăre-Marea Neagră "Henri Negresco".

Pentru faza imediat următoare, în colaborare şi cu alte organizaţii patronale sau asociaţii de promovare a diverselor forme de turism, se urmăreşte formarea şi consolidarea unei alianţe naţionale OMD, prin conştientizarea importanţei acestor noi forme de Parteneriate Public-Private (PPP) la nivelul autorităţilor publice locale şi judeţene, dar şi prin profesionalizarea reală şi dinamică a unor promotori şi experţi capabili să dezvolte la nivel local şi practic instrumente cât mai moderne de marketing digital, promovare prin evenimente publice dedicate şi tehnici social media a atractivităţii zonelor respective. În perioada 11-14 iunie, au avut loc lucrările Conferinţei Ministeriale "Strategia Dunării - instrument de dezvoltare economică", organizate la Tulcea, precum şi în mini-satul ecologic de pe braţul Sf.

Gheorghe al Dunării.

Guvernul a adoptat, în şedinţa din 3 iunie 2019, Legea Turismului, document ce prevede înfiinţarea Organizaţiilor de Management al Destinaţiei (OMD), Sistemul Informatic de Evidenţă a Activităţii de Turism din România (SIEATR), dreptul de preferinţă în închirierea plajelor turistice pentru hotelurile care sunt în vecinătatea Mării Negre, precum şi redeschiderea birourilor externe de promovare turistică. În plus, actul normativ prevede descentralizarea unor competenţe ale Ministerului Turismului, măsură care vine în sprijinul mediului privat.

Astfel, clasificările unităţilor de cazare, atestarea ghizilor de turism, omologarea pârtiilor şi traseelor turistice şi autorizarea plajelor vor fi emise de autorităţile locale.

Totodată, actul normativ introduce noi metode de control de tip "mistery-guest', o măsură în plus prin care Ministerul Turismului se va putea asigura că nivelul serviciilor turistice este la standarde corespunzătoare.

De asemenea, taxele speciale pe care autorităţile le percep de la hotelieri, dar şi de la ceilalţi operatori turistici vor fi utilizate în cadrul acestui organism, iar autorităţile publice locale vor avea posibilitatea să completeze bugetul cu alte sume.

AGERPRES/(AS - autor: Daniel Bade, editor: Nicoleta Gherasi, editor online: Ady Ivaşcu)